Error
  • The template for this display is not available. Please contact a Site administrator.

verslag Gamma Racingday

Op zaterdagochtend stonden er 2 kwalificaties gepland voor zowel de Dutch Supersport als de Dutch Superbike klassen. Frank Brouwer kon net als tijdens de trainingen in Zolder enkele weken geleden geen potten breken. Door diverse oorzaken lukt het niet om een snelle ronde te noteren om zo een goede startpositie in de wacht te slepen. In de eerste kwalificatie noteerde Frank de 19e tijd en ondanks een verbetering van een dikke seconde in de tweede kwalificatie verloor hij toch nog een positie en moest hij plaatsnemen middenop de 7e startrij.

Brouwer mocht direct na de Dutch Superbike race aantreden. Na de slechte kwalificaties op de zaterdag was Frank erop gebrand om een wereldstart te maken en meteen richting de subtop te rijden. De start was fenomenaal en in de eerste 300 meter pakte hij minimaal 5 man. De opmars was echter van korte duur. Liggend op een 9e plaats remde hij de Yamaha onderuit in de Geert Timmer bocht maar meer dan een applaus van het publiek leverde deze race niet op. De schade valt gelukkig mee, de deuk in het ego van de Liendenaar zal groter zijn. De wedstrijd werd gewonnen door Kervin Bos voor Davy Thoonen en Raymond Schouten.

 Foto: Ad Kievit, wegraceinfo.nl

Komende vrijdag staat de volgende trainingsdag voor beide SWPN coureurs alweer gepland. Op het circuit Spa Francorchamps zullen op zaterdag 2 kwalificaties en op zondag een tweetal races verreden worden. Voor Frank is het zaak om een geode kwalificatie te rijden en een goede startplek binnen de top 10 te bemachtigen. De wedstrijden zullen ongetwijfeld weer zeer spannend worden!

Frank Brouwer: ”Door de matige startpositie wist ik dat ik een goede start moest maken om nog aanspraak te kunnen maken op een goede klassering. De start was erg goed en ik wist meteen enkele coureurs te passeren, in de eerste ronde wist ik dat tempo goed vol te houden. Bij het ingaan van de GT, aan het einde van de eerste ronde zat ik achter een rijder die het tempo ophield en deze wou ik passeren om de aansluiting bij de groep strijdend om de plaatsen 4 tot en met 10. Hierdoor was ik te gretig bij het insturen en verloor ik het voorwiel en kwam ik ten val. Ik heb geprobeerd mijn weg te vervolgen maar een afgebroken remhendel verhinderde dat. Al met al een weekend om snel te vergeten, op naar Spa Francorchamps. Ik ben erop gebrand om daar een klinkend resultaat neer te zetten!

verslag Zolder 14 juli

Frank Brouwer 5e tijdens Battle of The Lowlands op circuit Zolder

Op donderdag voorafgaand aan het  raceweekeinde werd er een trainingsdag verreden op het Belgische circuit Zolder. Tijdens deze dag wist Frank met zijn technici de problemen aan de voorzijde van de Yamaha te verminderen, maar dat er nog veel werk aan de winkel was tijdens de vrije- en kwalificatietrainingen op zaterdag was duidelijk.

 Zaterdagochtend stond er zoals gezegd een korte vrije training gepland, dit omdat het ONK circus al 10 jaar niet meer op dit circuit geweest was.  Frank was niet geheel tevreden met het resultaat, maar samen met de monteurs werd er een plan gemaakt voor de eerste kwalificatietraining.

 Frank wist in de 25 minuten durende eerste kwalificatie 13 ronden te rijden en elke ronde gingen de rondetijden gestaag naar benenden. Uiteindelijk was een voorlopige 11e startplaats zijn deel, maar de beoogde rondetijd was nog niet behaald. In de tweede kwalificatie wist Frank zijn beste tijd wederom aan te scherpen maar het leverde geen positieverbetering op. Een 11e startplek, en dus een start vanaf de derde startrij. Het gevoel in de voorkant was goed en Brouwer blaakte van zelfvertrouwen voor het resterende programma op zondag.

Frank met het nieuwe maatpak van Held - Foto: Ad Kievit

Zondagochtend scheen het zonnetje al vroeg en de temperatuur zou oplopen tot een graad of 25 op zondagmiddag. De warmup training op zondagochtend verliep uitstekend, en Frank wist een 8e  tijd te noteren. Team SWPN was tevreden en maakte zich op voor de wedstrijd. 

Rond de klok van 2 uur ging de wedstrijd dan eindelijk van start. Frank kende een ronduit slechte start en verloor bij het ingaan van de eerste linkerbocht gelijk een aantal plaatsen. Halverwege de eerste ronde wist hij zich echter al terug te knokken naar een 11e positie. Na 3 ronden werd de wedstrijd afgebroken in verband met valpartijen van Cleutjens en Polinder. Met het wegvallen van Polinder schoof Frank een plaatsje op tijdens de herstart van de wedstrijd over 9 ronden.

Frank startte nu beter en verloor geen posities. Direct probeerde hij de aanval in te zetten om de aansluiting te houden bij de rijders voor hem. Ronde na ronde schoof Brouwer een plaats naar voren om vervolgens in een groepje terecht te komen, strijdend voor de vierde plaats. In dit groepje wist de Liendenaar stevig zijn mannetje te staan en kon menig coureur verschalken. De vierde man had dankzij onderlinge gevechten aan hem helaas een klein gaatje weten te slaan. Nog even leek het erop dat Brouwer ook hem nog kon achterhalen maar dit bleek te ver gegrepen. Zodoende kwam een dolgelukkige Brouwer als 5e over de finish. Het beste resultaat van het seizoen,  geen schade of blessures opgelopen en een goed sturende motor na afloop van het weekend. Verder werd in de voorlaatste ronde de snelste rondetijd gereden, dus de Dunlop banden hielden het voortreffelijk vol op het hete Belgische asfalt.

Frank Brouwer: “Ik ben heel erg blij met dit resultaat! Tijdens de race met de TT van Assen hebben we erg veel problemen gekend. We hadden moeite om een goede afstelling te vinden en hadden hierdoor een moeilijk weekend. Voorafgaand aan de wedstrijd op zolder hebben we hier een testdag afgewerkt, waarbij we hard hebben gewerkt om de motor goed aan het sturen te krijgen. Tijdens het wedstrijdweekend hebben we elke sessie vooruitgang geboekt. Door een rode vlag en drukte op de baan kon ik tijdens de tweede kwalificatie geen geweldige tijd rijden, waardoor we als elfde moesten starten. Ik wist echter dat mijn tempo in de race goed zou zijn en ik was dan ook vol vertrouwen voor de race. De uiteindelijke 5e positie in de race voelt als thuiskomen. We hebben veel vooruitgang geboekt en ik denk dat we voor de motor een goede basis hebben gevonden. Veel dank gaat uit naar mijn monteurs en team! Op naar de volgende race!”

De volgende race zal plaatsvinden tijdens de Gamma Racing Day waarin we opnieuw zullen strijden voor een goed resultaat.

Aankondiging Dutch TT

Aankomend weekend staat de derde ronde voor het ONK Supersport op het programma. In het bijprogramma van de Dutch TT te Assen zal Frank Brouwer van SWPN/Stichting Zorgeloos Kind zijn uiterste best doen om goed te presteren tijdens het grootste motorsport evenement van Nederland.

 Op donderdag staat de eerste kwalificatie gepland om 16.45 uur en op vrijdag de tweede kwalificatietraining om 18.45 uur. De wedstrijd zal om 16.30 uur, direct na de MotoGP race, verreden worden. Blijf dus nog even zitten, moedig Frank aan, en ga pas naar huis als de files rondom het circuit opgelost zijn.

Na de kwalificaties zullen we via Facebook en Twitter verslag doen hiervan.

Het complete tijdschema is hier te vinden

Veel plezier tijdens de Dutch TT!

 

ONK race 3 TT Assen

In het bijprogramma van de 83e Dutch TT stond de 3e ronde voor het ONK Supersport gepland. Op donderdagmiddag werd onder koude omstandigheden de eerste kwalificatie verreden. Aan het einde van de training bleek de snelste ronde van SWPN/Stichting Zorgeloos Kind coureur Frank Brouwer goed voor een 18e tijd. Er waren veel problemen met de voorzijde van de machine. Dit weerhield Frank ervan om goed de bochten in te sturen waardoor hij kostbare tijd liet liggen in nagenoeg alle bochten.

Foto: Ad Kievit, wegraceinfo.nl

Op vrijdagavond was de tweede kwalificatie. De baan was koud, het waaide behoorlijk maar het was gelukkig wel droog. Er waren diverse wijzigingen doorgevoerd aan de Yamaha van de Liendenaar maar Brouwer wist zijn tijd maar licht aan te scherpen. Dat deden diverse andere rijders ook en daardoor kwam hij niet verder dan een 21e startplek voor de race op zaterdag.

Zaterdag aansluitend aan de MotoGP klasse stonden de heren van de Dutch Supersportklasse aan het vertrek voor een race over 14 ronden. De start van Frank was goed en hij pakte meteen een aantal posities. Op start/finish bij de eerste doorkomst kwam hij rond de 13e positie door. Gezien de problemen tijdens de trainingen moest de wedstrijd voorzichtig opgebouwd worden om het vertrouwen in de voorzijde te vinden en dat leek te lukken. De rondetijden waren niet slecht, ondanks de harde wind. Frank bevond zich in een grote groep rijders die vochten om de posities 8 tot en met 18. De heren vochten om elke meter asfalt, en Frank wist halverwege de wedstrijd tot een 11e positie te komen maar moest toch nog een plaats prijsgeven. Winnaar werd Raymond Schouten voor Davy Thoonen en Christiaan Nobel.

Frank Brouwer: “De voorkant van de machine gaf me weinig vertrouwen tijdens de trainingen en op zaterdagavond hebben we een flinke gok moeten nemen in de afstelling van de Yamaha. Tijdens de race kreeg ik meer en meer vertrouwen en boekten we voor het eerst vooruitgang in dit weekend. Al met al is een 12e positie een degelijk resultaat als ik kijk naar de moeizame trainingen. We moeten hard aan het werk om in Zolder een goed resultaat neer te zetten, maar we gaan er voor!”

Tussenstand Dutch Supersport na TT Assen:

 

1.       Raymond Schouten, 75 punten

 

2.       Davy Thoonen, 46 punten

 

3.       Roel Hoekstra, 34 punten

 

7.    Frank Brouwer, 20 punten

Volledige tussenstand is te vinden onder Uitslagen

 

Verslag Pinksterraces Oss

Foto: Ad Kievit - www.wegraceinfo.nl

Een week na de openingswedstrijd in Hengelo reisde het SWPN team af naar het Brabantse circuit van Oss. Een gelegenheidscircuit op het industrieterrein ‘Paalgraven’ waar jaarlijks de Pinksterraces verreden worden. Er moest nog wel wat werk verzet worden om de in Hengelo opgelopen schade te herstellen, maar daar is het team in geslaagd.

Vroeg op de zondagochtend stond er een korte vrije training op het programma, om de coureurs kennis te laten maken met de gewijzigde baan. Ten opzichte van voorgaande jaren werd er een extra chicane aan het circuit toegevoegd. De vrije training verliep voor Brouwer naar wens en gaf direct een goed beeld van de te verbeteren punten.

Tijdens de eerste kwalificatie bood het circuit meer grip dan tijdens de eerste training en daardoor werden de tijden sterk verbeterd. Ook Frank scherpte zijn tijd aan maar was niet geheel tevreden met de motor. De R6 was erg onrustig bij het aanremmen van de vele korte bochten in het Osser circuit. Ook bij het uitkomen kon Brouwer de Yamaha vaak niet in het spoor houden. Werk aan de winkel voor de monteurs dus.

De tweede kwalificatie kon Frank redelijk stabiele rondetijden noteren. Ondanks een verbetering van zijn tijd kon hij niet voorkomen dat hij een positie zakte in het gevecht om een goede startpositie voor de race van maandag. De problemen met de motor waren nog niet verholpen en direct werd er opnieuw gezocht naar een oplossing in de jacht naar tijdswinst.

Op maandagochtend miezerde het vanaf een uur of 8 en daar de warmup training van de Supersportklasse om kwart voor 10 van start ging waren het ‘tricky’omstandigheden voor de rijders in de Dutch Supersport. De 10 minuten durende training was zichtbaar een soort nieuwe kenismaking met het circuit onder deze andere omstandigheden.

Halverwege de middag, vlak voor de start van de race, werd het erg grijs boven het Paalgravencircuit. Af en toe waren er een paar regendruppels waar te nemen, echter niet voldoende om het circuit dusdanig te bevochtigen dat er naar regenbanden gewisseld moest worden. In tegenstelling tot de start in Hengelo kwamen alle heren goed door de eerste bocht . Brouwer kende een goede start van de race maar had direct een gaatje naar het groepje wat vocht om de 3e positie in de race. Ronde na ronde probeerde de Liendenaar het gaatje voor hem te dichten en even leek het erop dat hij hierin succes zou hebben. Halverwege de race begonnen de problemen met het aanremmen van de bochten wederom op te spelen en moest Frank alle zeilen bij zetten om goede rondetijden te blijven rijden. Lijdzaam moest hij toezien hoe een aantal concullega’s hem passeerde. Naarmate de race vorderde werden de problemen steeds groter en had Brouwer zichtbaar moeite om de Yamaha de sporen te geven. Bij het vallen van de vlag van de 16 ronden tellende race werd Frank als 10e afgevlagd. Hiermee was Frank allerminst tevreden.

Frank Brouwer: “Het weekend begon voor ons goed en ik voelde mij direct thuis op het korte stratencircuit van Oss. We hadden gelijk al wel een aantal problemen maar we leken deze steeds beter onder controle te krijgen en ik ging dan ook vol vertrouwen de race in. De start van de race was goed en ik probeerde direct de aansluiting te krijgen bij een groepje wat streed voor de 3e positie. Ik maakte echter een klein foutje en waardoor een klein gaatje onderstond. Eerst leek ik deze wat dicht te kunnen rijden maar halverwege de race begon de motor erg onrustig te worden vanaf het aanremmen van de bochten tot het moment van insturen. Ronde na ronde werd het steeds erger en een 10e plaats is dan een enigszins teleurstellend resultaat. Ik had gehoopt tijdens de race verder naar voren te kunnen rijden maar ik kon dit helaas niet waarmaken. Volgende race weer een nieuwe kans, waar we weer het maximale zullen geven!”

Na de race in Oss moet het team even geduld hebben om opnieuw in actie te komen tijdens een race. De volgende race zal zijn tijdens de welbekende TT van Assen over welgeteld een vijftal weken. We zullen echter niet stilzitten en vele promotionele evenementen staan er de aankomende tijd in agenda. Reden genoeg om Team SWPN te blijven volgen!